Pixelhiba, az LCD-k rákfenéje

Pixelhiba, az LCD-k rákfenéje: Pixelhiba, az LCD-k rákfenéje

A lapos képernyős monitorok, tévék sokak karácsonyi kívánságlistáján szerepelnek előkelő helyen: képük élesebb az elődöknél, könnyűek és kevés helyet foglalnak. Van azonban egy komoly hátrányuk is, a zavaró pixelhiba lehetősége, amely ellen a garancia is csak részleges védelmet nyújt.

"Megkerestük a problémával a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget is: a szervezet álláspontja az, hogy ha a gyártók és a kereskedők pontos feltételeket határoznak meg a pixelhibás monitorok, laptopok cseréjével kapcsolatban, akkor azokat a hatóság elfogadja - tájékoztatta lapunkat Siklósi Máté, a fogyasztóvédők szóvivője. Ugyanakkor felmerül az is, hogy a vásárlót valóban teljeskörűen tájékoztatták-e; Siklósi szerint az ideális az lenne, ha minden vevőnek elmagyaráznák a pixelhibák mibenlétét, és a cserére vonatkozó speciális szabályokat. A szóvivő emlékeztetett: a hatóság nem tudja kötelezni a gyártót vagy a kereskedőt a cserére, ez polgári ügy - az elégedetlen vásárlónak békéltető testülethez, vagy bírósághoz kell fordulnia, ám ez utóbbiról, azaz bírósági eljárásról a fogyasztóvédők nem tudnak.

Pedig nem lenne esélytelen egy per: a hibás teljesítés megállná a helyét, ha akár csak egyetlen pixel is hibádzik a képernyőn. Ugyanakkor sokat nyom a latban az is, hogy a vásárló bizonyítani tudja, hogy valóban akadályozza a hiba munkájának végzése közben, s az is, hogy milyen tájékoztatást kapott a vásárláskor - épp ez utóbbi az, amit nehéz bizonyítani - hacsak persze nem írták le papírra és mellékelték a monitorhoz a feltételeket."

Samsung állásfoglalás:
Az LCD monitorokon és a hordozható számítógépek kijelzőjén időnként előfordulnak pixelhibák, melyek a technológia jelenlegi állása szerint teljesen nem szüntethetők meg. A Samsung egyetlen pixelhiba (alpixel is) esetében is kicseréli a garanciális notebook-ot vagy netbook-ot.

A jelenlegi és a reménybeli ügyfelek nagy része súlyos problémaként éli meg, ha pixelhibával találkozik. Több felhasználó – a fórumok tanúsága szerint – úgy érzi, hogy akár egyetlen pixelhiba is lenullázza a notebook értékét.

A Samsung álláspontja szerint a vásárló jogosan vár a pénzéért cserébe abszolút hibátlan készüléket, ám a gyártók – a technológiából adódóan – kénytelenek tűréshatárral dolgozni a Class II szabvány irányadása mellett. Ha egy márkának valóban fontos, hogy az ügyfél ne remegő kézzel nyissa ki a dobozt, vagy ne érezze úgy, hogy minden kockázatot ő visel, akkor neki [a gyártónak] kell vállalnia a rizikót. A Samsung a legkisebb pixelhiba, akár alpixelhiba esetében is 3 napon belül kicseréli a hibás terméket.